fashion + food forecast 2015: less & more

sinds fashion week amsterdam (fwa) juli 2009 maakt marjolein regelmatig ‘n forecast voor fashion fabrics & food. niet vreemd gezien haar motto: food equals fashion.

voor de 20e editie van fwa heeft marjolein de trends van de eetinspiratie ‘sign of the times: taste the new luxury‘ als uitgangspunt genomen. de begrippen water, stones, pearls, essence en transparancy illustreren niet alleen de mogelijke nieuwe luxe op ‘t bord in de eetinspiratie ‘sign of the times‘. tegelijkertijd bieden deze concepten/gerechten ‘n mogelijk perspectief op de nieuwe rijkdom en luxe in verschillende andere domeinen van ‘t leven.

de forecast voor fashion fabrics winter 2014/2015 staat dan ook in ‘t teken van less & more.

WATER.

  • trend: schoon drinkwater wordt steeds schaarser. dit roept de vraag op: wordt water de nieuwe champagne? gaan we tijdens feestelijke momenten ‘n glas water heffen i.p.v. champagne, de stijl icoon tot op heden??
  • fashion: (kleuren) water tinten en waterverf tinten; (textuur) fluide stoffen met voelbare druppels/bubbels of sporen van water resten; stoffen met ‘n natuurlijke look & feel geproduceerd met zo min mogelijk water, bijvoorbeeld recycled stoffen of met behulp van nieuwe fabricage processen (materialen); het silhouet: golvend/stromend als water met veel dunne laagjes van donker naar licht of in vorm van waterflesjes. (n.b. bij de productie van modestoffen/textiel wordt veel water gebruikt).
  • food: veel meer plantaardige ingrediënten op ‘t bord, minder vaak vlees eten (de productie van vlees kost enorm veel water), neus tot staart eten (oftewel geen vlees -lees: geen water- verspillen)- geldt ook voor plantaardig eten: alles van de plant/vrucht gebruiken. tot slot: meer verschillende en verfijnde technieken gebruiken om groenten, fruit en granen te bereiden.

BLOSSOMING STONES.

  • trend. door de sociale media zijn we vaak afgeleid. hierdoor verliezen we steeds meer ‘t vermogen om in het heden te leven en hebben we ook gebrek aan ‘stilte’. wellicht wordt de nieuwe luxe: bewuste stilte, het nu beleven (aandacht + focus);
  • fashion: (kleuren) allerlei grijzen en witten in de hoofdrol met her en der ‘n fel/frisgekleurd accent; (textuur) gelaagd, geaderd, glad; ingetogen gestyleerde organische en/of raku motieven; (silhouet en accessoires) herinterpretatie van japanse kimono, handwerk, unieke stukken met veel aandacht gemaakt en met tijdrovende technieken;
  • food: gestyleerd en geïnspireerd op japanse theeceremonie, small pieces of edible art, geen grote hoeveelheden, ambacht, uniek, en rekening houdend met de seizoenen en met persoonlijke eetbehoeften c.q. -restricties.

BLACK PEARLS.

  • trend: iedere tijd heeft ‘n andere kijk op sieraden. nu lijkt de tijd gekomen te zijn voor de kleurrijke wereld van zwart, voor de zwarte pareltjes op je bord, maar ook als sieraad.
  • fashion: (kleur) parlemoer, het kleuren spectrum maar vergrijsd/donker ; (textuur) gelaagd, glad; metallic stoffen, of patchwork van verschillende zwarte materialen; silhouet: parelvormig, gelaagd en onafgewerkt.
  • food: accent op veel verschillende donkere plantaardige ingrediënten.

ESSENCE.

  • trend: door globalisering gaat alles op elkaar lijken gedrag, mensen, steden, organisaties: dus het vinden en ‘t kunnen uitdragen van eigenheid, de essentie van jezelf, van een organisatie of stad wordt wat mij betreft ‘n belangrijke nieuwe luxe; essence is overigens allesbehalve eendimensionaal;
  • fashion: mono maar in verschillende texturen of 1 kleur met verloop van licht naar donker; (silhouet) hele duidelijke snit, zonder franjes (bijv. A lijn), ook details/accessoires van dezelfde stof (riem, knopen, etc., (kleur) naturel tinten, geurende stoffen.
  • food: geen mixen, geurig eten (bouquet van het eten), gerechten bestaande uit zo min mogelijk verschillende ingrediënten maar met veel verschillende texturen.

 

TRANSPARANTIE.

  • trend: schandalen en verborgen agenda’s zijn dominant. de huidige review cultuur op internet en keurmerken doen ons geloven dat de wereld open en transparant is, maar zijn slechts substituten voor openheid en eenvoud. transparantie wordt ‘n steeds schaarser goed, ook op individueel niveau en daarmee bij uitstek ‘n voorbeeld van één van de nieuwe luxe.
  • fashion: diy, onaf, opengewerkt, verschillende bewerkingen zichtbaar (naden zichtbaar), zakken doorzichtig, zodat je ziet wat iemand bij zich draagt, stoffen die emotie zichtbaar maken, label aan de buitenkant dat duidelijk informatie verschaft over productieproces etc., verschillende lagen met daartussen duidelijke draden of blokken in motieven, recycled plastic voor details, en allerlei andere transparante materialen, silhouet: fluide, volledig bedekt maar het toont duidelijk je lijf en leden EN je emotie en wellicht ook je sociale netwerken, oftewel alles wat ‘on’zichtbaar lijkt te zijn, is zichtbaar en toch ook weer niet. hierbij passen duidelijke, heldere of aardse kleuren met doorzichtige accenten en gladde texturen.
  • food: diy: zelf je eten maken vanaf scratch, homemade  food services (eten kopen direct bij degene die je eten heeft bereid), verpakkingen waarin je kunt zien wat er inzit, of met behulp van app alle informatie over ‘n product krijgen (meer dan voedingswaarde en herkomst), verpakkingen die verloop van tht laten zien, of andere zaken die ‘men’ belangrijk vindt.

 

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *