raw. a forecast s/2013 where food & fashion meet

eatinspiration raw, the dish unique

de 3-days only eetinspiratie RAW is ‘n kleuren en textuur forecast voor mode & food 2013 and beyond…. verbeeldt in 5 gerechtjes, en speciaal gecreëerd voor  de zomereditie 2012 van ‘t downtown programma van amsterdam fashion week.

RAW omvat ‘n aantal -volgens ons- belangrijke trends die zich op verschillende domeinen aan het aftekenen zijn, én waarin de verschillende betekenissen van ‘t begrip RAW weerspiegelen. we hebben 5 betekenissen geselecteerd en vertaald naar ‘n eetbare vorm, oftewel ‘n gerechtje. deze betekenissen zijn: native, earth, unique, unfinished en last-but-not-least naturel. ‘t resultaat ‘n kleuren + textuur outlook voor food & fashion.

in steekwoorden ‘n toelichting:

native

  • de trend: mensen zijn hun relatie met de natuur en met hun omgeving aan ‘t herdefiniëren.
  • fashion: felgekleurde zeer grote uitgesproken etnische en/of exotische bloem motieven, gebruik van natuurlijke materialen met ‘n luchtige textuur.
  • food: ‘n hang naar superfoods, waaronder veel ingrediënten uit ‘t regenwoud, aandacht voor duurzaam en maatschappelijke verantwoord geproduceerd eten (kleinschalige wisselteelt, e.d.).

earth

  • de trends: back to your roots, back to the basics, als mens/organisatie ‘aarden’, ontdoen van balast.
  • fashion: simple contouren, ruwe natuurlijke stoffen, aardse en verweerde kleuren w.o. zand en warm rode tinten, natuurlijke materialen waarin ook steen en keramiek worden verwerkt.
  • food: lokale producten, bereidingen met aarde/klei, seizoensproducten, herleven van traditionele kooktechnieken zoals conserveren maar met moderne hulpmiddelen, raw food.

unique

  • de trend:ambachtelijk, craftmanship, unicaten, producten met ‘n persoonlijke touch en met aandacht gemaakt worden omarmd, bloed-zweet & tranen/monnikenwerk.
  • fashion: limited editions, stoffen die unique zijn, of knopen die afwijken, transparante stoffen zodat je laat zien wie je bent, lichte, tere tinten uit de natuur door de zon gebleekt, met veel borduursels en/of stiksels.
  • food: echt eten in plaats van industrieel geproduceerd eten, aandacht voor ‘t feit dat eten ‘n persoonlijke aangelegenheid is (m.a.w.: ieder lijf heeft iets anders nodig, iedere levensfase heeft ‘n hierop aangepast eetpatroon nodig), gebruik van unieke ingrediënten, homemade.

unfinished

  • de trends: beta-versies in de markt zetten, ontwikkelen door doen & reflectie, producten zijn nooit af, mensen/organisaties/de natuur blijven in ontwikkeling, east meets west
  • fashion: unfinished verwijst naar onafgewerkte stoffen, draadjes, patronen die niet af zijn, veel lichte tinten, en verschillende (paars)roodtinten, veel laagjes over elkaar heen.
  • food: eetpatronen in verandering, chocolade is van ‘n snoepgoed ‘n superfood geworden, meer aandacht voor plantaardige eiwitten, producten die half af zijn en die je zelf kunt afmaken, iconische/karikaturale uitingen van east meets west zullen zich naar ‘n hoger plan ontwikkelen, ‘n nieuw type vegetariër/vegan die dit niet 100% is, flextariërs, e.d.

naturel

  • de trend: no frills, geen opsmuk, naked, maar wel van alle eigentijdse gemakken voorzien.
  • fashion: transparante stoffen, wit/bleek/geel-groen van kleur, geen synthetische kleuren.
  • food: minder zoet, zout en vet eten, pure smaken, gerechten/drankjes met niet teveel verschillende ingrediënten, minder blends, minder verschillende smaken.
 

Thank you for visiting us!

Unfortunately De Culinaire Werkplaats is closed permanently.

Sometime next year we will be publishing a book about this unique place.

 eric meursing